0620641714 welkom@egmotion.nl

Angst, iedereen heeft er wel eens last van. Het is een emotie die ons waarschuwt of alert maakt zodat we eventueel actie kunnen ondernemen. Angst zorgt ervoor dat we kunnen overleven en kunnen leren. Elk zoogdier op aarde is in staat om angst te voelen. Maar wij mensen hebben daar een uniek laagje boven op gekregen. Wij kunnen er over nadenken. En daar beginnen vaak de problemen mee!

Waarom is angst niet erg?

Angst is een emotie die komt en gaat. En van de emotie zelf, ga je niet persé dood. De emotie zelf is dus vaak ook niet het probleem. Maar hoe we daar mee omgaan wel. Op de praktijk krijg ik vaak mensen die van de emotie angst af willen. Ze willen het niet meer voelen. En dat is natuurlijk begrijpelijk. Want het is geen fijne emotie om te voelen. Maar angst heeft een belangrijke functie.

Angst zorgt er namelijk voor dat jij op cruciale momenten alert wordt. Je focust veranderd en je schakelt over op de overlevingsmodus. In de holbewoner tijd is dit super functioneel als een tijger jouw grot benadert en je jezelf in leven moet houden.

Verschil tussen deze primitieve angst en conceptuele angst

Nu zijn we allang geen holbewoner meer. En het grootste gedeelte van de dag is zijn we niet bezig met een levensbedreigende tijger. De angsten die we voelen zijn vooral de conceptuele angsten. Oftewel, gedachten concepten die gemaakt zijn door onze mind.

Die primitieve angst maakt ons alert en brengt ons in beweging indien er daadwerkelijk gevaar is. De actie komt hier vanuit het lichaam. Een soort instinctief weten. Maar die conceptuele angst, is een angst die zelf bedacht is. Het gaat vaak over een ‘wat nu als’ achtige gedachte. Iets wat nog niet gebeurd is of daadwerkelijk gesignaleerd is. En toch hebben we al die angst.

Waar angst is zit ook groei

Het mooie van angst is dat het ons ook kan helpen groeien. Ons intelligenter kan maken. En ons dingen kan leren. Het voelen van angst, forceert ons namelijk om nieuwe kennis op te doen. Iets wat je angstig maakt, wil je oplossen dus doe je nieuwe kennis op. Of iets wat je angstig maakt, maar je gaat door de angst heen en doet het toch, laat je ook groeien. De angst die je ervaart helpt je voor te bereiden en zorgt ervoor dat je steeds beter bestand raakt tegen de dingen die je triggeren.

voorbeeld van een biotensor

Wie zit er achter het stuur?

Wat belangrijk voor jezelf is om te beseffen is wie er achter het stuur zit. Want, ja, de angst is niet erg en het komt ons leren. Maar het zou niet de angst zelf zijn die ons in beweging brengt. Wanneer dit namelijk wel het geval is, reageer je namelijk vanuit die gedachte. Vanuit de emotie op dat moment. 

Angst zorgt er ook voor dat je met name op de korte termijn let. En het kan dus zijn dat de keuzes die je maakt met de angst als chauffeur, niet de beste keuzes zijn.

Dus wanneer jij kan zien wat de angst je komt brengen, waar de groei zit op het moment dat je angst ervaart is de angst enkel het presenteerblaadje. Je hoeft dus niet volledig in die angst te duiken of je erdoor te laten verlammen. Je mag alert worden op de les die gebracht wordt door de angst.

Hoe ga je met angst om?

Wanneer jij door de angst heen gaat zul je merken dat die groei gaat komen. Dat jij steeds opnieuw bijleert en jezelf steeds weer een upgrade geeft als het ware. 

Want in veel zorgt het luisteren naar de angst ervoor dat we bepaalde stappen niet zeggen. Bijvoorbeeld dat we niet voor die promotie gaan, onszelf niet zichtbaar durven maken of onze dromen niet na durven te jagen. En dat is heel erg zonde, omdat je jezelf dan saboteert om te echt door te ontwikkelen. 

Door de angst enkel te zien als een signaal en te focussen op de lessen die je eruit kan halen, wordt het ervaren van angst ineens een stuk minder erg.

Angst is dus niet je grootste vijand!

Oftewel, wanneer jij van angst je beste vriend kan maken ga jij ontzettend veel mogelijkheden ontdekken die jou helpen om te groeien. Je zult je minder belemmerd voelen in je dagelijkse leven en alles zal veel makkelijker gaan.